Jak za ekojazdę nie oblać egzaminu

...a właściwie za brak umiejętności stosowania ekojazdy. Jazda energooszczędna, czyli ekojazda jest elementem egzaminu na prawo jazdy już od kilku lat, ale nadal bywa przyczyną oblania egzaminu państwowego.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie egzaminowania podczas egzaminu na prawo jazdy musisz stosować techniki ekojazdy - niektóre, nie wszystkie:

Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

…a także

Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania -stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

Ekojazda na egzaminie - jak jechać?

  • biegi zmieniaj gdy obroty silnika znajdą się w zakresie 1800-2500 obr/min. Oczywiście nie zawsze (właściwie mało kiedy) jest czas na sprawdzanie obrotów silnika, zmianę biegu na wyższy należy dokonać „na słuch”. Łatwo powiedzieć, jeszcze trudniej napisać  Zmianę biegów należy dokonać możliwie szybko, stosownie do prędkości pojazdu. Z całą pewnością „przepiłowanie” skrzyżowania na jedynce nie spodoba się egzaminatorowi, ale jeśli przekroczysz dopuszczalny zakres obrotów silnika o „kilka groszy”- nikt ci głowy nie urwie.
  • bieg 4 włącz przed osiągnięciem prędkości 50 km/h.  Współczesne samochody mają przynajmniej 5 biegów, a niektóre 6. Z całą pewnością 4. bieg należy włączyć podczas jazdy miejskiej, czasem nawet wymagane jest włączenie 5. biegu – gdy sytuacja tego wymaga. Jazda ciągle na trójce (z prędkością 40 km/h „żeby nie przekroczyć prędkości” ) z całą pewnością będzie błędem, a jeśli ten błąd będzie powtarzał się – to egzaminator (całkiem słusznie) obleje Cię,
  • hamuj silnikiem – wiele sytuacji w ruchu miejskim (jeśli nie większość) nie wymaga hamowania hamulcem. Aby zmniejszyć prędkość wystarczy… puszczenie gazu – i już masz zaliczony mały eko-punkt na egzaminie,
  • do hamowania nie wciskaj sprzęgła w pierwszej kolejności. Wciśnięcie sprzęgła przed wciśnięciem pedału hamulca jest dobre jedynie przy bardzo niskich prędkościach,
  • nie pokonuj skrzyżowania na wciśniętym sprzęgle
Image: